Όλοι θέλουν να μάθουν ποιο είναι το κλειδί για μία καλή κατάταξη στα αποτελέσματα αναζήτησης στους Χάρτες Google. Υπάρχουν πολλές θεωρίες σχετικά με τις κριτικές ως παράγοντας κατάταξης, αλλά τι ακριβώς αφορά αυτό; Είναι το κείμενο Που υπάρχει στις κριτικές; Είναι ο αριθμός των κριτικών που έχει η καταχώρισή σας; Ή μπορεί να είναι πόσο συχνά λαμβάνετε κριτικές; Σε αυτό το άρθρο, δοκιμάσαμε εάν οι “φρέσκες” κριτικές επηρεάζουν την κατάταξή σας στους Χάρτες Google.
Τι ανακαλύψαμε
Έχουμε έναν πελάτη με καφετέρια στο κεντρικότατο σημείο της Αθήνας, για τον οποίο παρατηρήσαμε ότι οι κατατάξεις μειώθηκαν μετά από μία ενημέρωση του τοπικού αλγορίθμου της Google. Έτσι, αρχίσαμε να ψάχνουμε στο τι θα μπορούσε να έχει προκαλέσει αυτή την πτώση στην κατάταξη. Χρησιμοποιώντας μία από τις πλατφόρμες παρακολούθησης και βελτιστοποίησης των εταιρικών προφίλ των πελατών μας, ένα από τα πράγματα που παρατηρήσαμε είναι ότι συνήθισαν για να λαμβάνουν σταθερά νέες κριτικές και στη συνέχεια… τίποτα. Μία επίπεδη γραμμή (δείτε την εικόνα από κάτω). Οπότε αρχίσαμε να το ψάχνουμε εις βάθος. Η λήψη νέων κριτικών έχει αντίκτυπο στην κατάταξη στους Χάρτες Google;
Έτσι, επικοινωνήσαμε με τον πελάτη μας ρωτήσαμε αν ήξερε τι συνέβη. Μου είπε, «Ναι, ναι. Ξέρω ακριβώς τι συνέβη! Μας έχουν τελειώσει οι κάρτες με το QRCode ανακατεύθυνσης για να μας αφήσουν κριτικές και δεν προμηθεύτηκα ξανά, οπότε σταματήσαμε να ζητάμε κριτικές από τους πελάτες μας! Δεν μπορούσα να φανταστώ ότι θα είχαμε τέτοιο πρόβλημα. Στείλτε μου μία νέα παρτίδα το συντομότερο»
Οπότε κάτι τόσο απλό και καθημερινό είχε στοιχίσει στον πελάτη μας. Είναι επίσης πραγματικά μια ενδιαφέρουσα ιδέα και ΟΧΙ ενάντια στις οδηγίες της Google το να δίνετε και κίνητρο στους πελάτες σας να αφήσουν κριτική. Εδώ ο πελάτης μας δεν το έκανε καθώς οι πελάτες του ήταν τουρίστες οπότε ήταν περαστικοί από την τοποθεσία. Αυτό που θα πρέπει να προσέξετε όμως είναι ότι θα πρέπει να ζητάτε ειλικρινείς κριτικές και όχι εμμέσως να δίνετε κίνητρο στους πελάτες σας μόνο αν σας αφήσουν θετική κριτική. Γιατί εκεί όντως θα υπάρχει παραβίαση των πολιτικών της Google.
Μία ακόμα ιδέα είναι κάθε φορά που ένας πελάτης αφήνει μια κριτική για μέλος του προσωπικού σας, να βάζετε το όνομά του σε μια εβδομαδιαία κλήρωση. Στο τέλος της εβδομάδας θα επιλέξουν τυχαία από μια στοίβα μετρητών και μπορεί να κερδίσουν από 5€ έως 20€. Αυτό πραγματικά δε θα κοστίσει και τόσο πολύ σε έναν ιδιοκτήτη και σίγουρα αξίζει τον κόπο εάν λαμβάνει η επιχείρηση συνεχώς νέες κριτικές (και νέους πελάτες).
Το αποτέλεσμα
Ο πελάτης άρχισε άμεσα να το κάνει ξανά, καθώς θέλαμε να δούμε πραγματικά αν μια σειρά από νέες κριτικές Google θα βοηθούσαν στην κατάταξη της καφετέριας. Αυτό που παρατηρήσαμε ήταν πολύ ενδιαφέρον! Όπως μπορείτε να δείτε στην παρακάτω εικόνα, οι βαθμολογίες βελτιώθηκαν καθώς άρχισε να λαμβάνει και πάλι κριτικές.
Πόσο συχνά χρειάζεστε νέες κριτικές;
Και φτάσαμε στο ερώτημα τους ενός εκατομμυρίου. Πόσο συχνά θα πρέπει να σας αφήνουν κριτικές ώστε να δείτε αποτελέσματα στην κατάταξή σας στους Χάρτες Google; Λαμβάνουμε αυτή την ερώτηση τόσο πολύ και ξέρω ότι θα μισήσετε την απάντησή μας, αλλά εξαρτάται και είναι όλα σχετικά.
Πρέπει πραγματικά να κοιτάξετε τους ανταγωνιστές σας. Εάν λαμβάνουν νέες κριτικές Google κάθε μέρα, τότε θα πρέπει να λαμβάνετε και εσείς νέες κριτικές κάθε μέρα. Εάν είστε σε έναν λιγότερο ανταγωνιστικό κλάδο ή σε μια μικρότερη αγορά, μια φορά την εβδομάδα πιθανότατα θα ήταν αρκετό. Αυτό που μπορώ να σας πω με βεβαιότητα είναι ότι δε θέλετε να σταματήσετε να λαμβάνετε νέες κριτικές. Ένα εργαλείο που μου αρέσει να χρησιμοποιώ για αυτό είναι η επέκταση στον περιηγητή Chrome, λεγόμενη Pleper. Με την εγκατάσταση, μπορείτε να κάνετε μια αναζήτηση στους Χάρτες Google για μια λέξη-κλειδί και θα σας πει πόσες κριτικές έχουν οι επιχειρήσεις, κατά μέσο όρο, μαζί με το κορυφαίο και το μικρότερο ποσό.
Πώς να κάνετε την έρευνά σας
Ας πάρουμε για παράδειγμα τον δημοφιλέστατο όρο αναζήτησης “εστιατόριο Αθήνα”. Αυτό που θα βλέπετε στην εικόνα από κάτω είναι το εξής: Ο μέσος όρος βαθμολογίας των τοπικών επιχειρήσεων 4.54 και ο μέσος όρος κριτικών είναι 1.575. Η μέγιστη βαθμολογία είναι 4.8, η ελάχιστη 4 και οι μέγιστες κριτικές που έχει μία επιχείρηση είναι 5475. Οι ελάχιστες κριτικές είναι 14 και δεν υπάρχει ούτε μία επιχείρηση που να μην έχει έστω και μία κριτική.
Θα δείτε και ακόμα περισσότερα δεδομένα ώστε να μελετήσετε τον ανταγωνισμό, όπως τις κατηγορίες που αντιστοιχούν στις επιχειρήσεις, τις παροχές που έχουν, τα ωράριά τους κτλ. Αυτό όμως που έχει τεράστια σημασία, είναι το γενικότερο συμπέρασμα που βγαίνει από αυτή την έρευνα. Σε περίπτωση που σας διέφυγε, δεν υπήρχε προτεινόμενη επιχείρηση με μέση βαθμολογία κάτω του 4! Όπως επίσης και καμία επιχείρηση που δεν είχε έστω και μία κριτική.
Συμπέρασμα
Διαπιστώσαμε λοιπόν κάτι το οποίο δε μας έκανε και πολύ εντύπωση. Ανεξαρτήτως από το πόσες κριτικές έχετε, η Google δίνει τεράστια σημασία στο πόσο συχνά λαμβάνετε αυτές τις κριτικές αλλά και πόσο καιρό κάνατε να λάβετε μία νέα κριτική. Είναι κάτι που αντικατοπτρίζεται και στο μέσο όρο σας όπως είδαμε και στον τρόπο υπολογισμού της μέσης βαθμολογίας σας στους Χάρτες Google και είναι λογικό. Αν μία επιχείρηση ξαφνικά σταμάτησε να λαμβάνει κριτικές, η Google λαμβάνει ένα σήμα ότι κάτι αρχίζει να μην πηγαίνει καλά με αυτή την επιχείρηση. Αν στο ίδιο χρονικό διάστημα οι ανταγωνιστές σας λαμβάνουν κριτικές με την ίδια συχνότητα, είναι βέβαιο ότι θα σας ξεπεράσουν.
Ζητήστε από τους πελάτες σας κριτικές, εκπαιδεύστε το προσωπικό σας πώς να το κάνει, δώστε κίνητρα και σε υπαλλήλους αλλά και σε πελάτες και δείτε τη διαφορά που θα κάνουν οι κριτικές στην επιχείρησή σας. Και δε μιλάμε απλώς για την κατάταξή σας στην Google καθώς οι κριτικές είναι το πρώτο πράγμα που κοιτάνε οι πελάτες σας πριν επιλέξουν μία επιχείρηση (το 96% διαβάζουν τις κριτικές και 6 στους 10 καταναλωτές απαιτούν 4+ αστέρια για να εξετάσουν το ενδεχόμενο να επιλέξουν μία επιχείρηση).